تجویز گام شمار و بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2

24 فوریه 2017- تجویز ورزش روزانه می تواند به بهبود سلامت مبتلایان به دیابت نوع 2 بطور قابل توجهی کمک کند.

 محققان مرکز تحقیقات سلامت درمرکز بهداشت دانشگاه مک گیل دریافتند که تجویز ورزش توسط پزشک همراه با استفاه از دستگاه گام شمار به کاهش مقدار قندخون و مقاومت به انسولین و افزایش تعداد قدم ‌های روزانه‌ی بیماران تا 20 درصد کمک می‌کند. محققان معتقدند نظارت پزشک بر افزایش تعداد گام‌های روزانه ‌ی بیماران می‌تواند به بهبود کلی سلامت این افراد و پایبندی آنها به انجام ورزش روزانه کمک کند.

 محققان می‌گویند: برخی از مطالعات نشان داده ‌اند که فعالیت بدنی منظم به کاهش مرگ و میر و مشکلات عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تا 40 درصد کمک می‌کند اما بسیاری از این مطالعات به چنین نتیجه‌ای نرسیده‌اند .

دکتر Dasgupta پزشک محقق  در دانشگاه مک گیل و نویسنده‌ی مسئول این مطالعه می‌گوید: ما باید این واقعیت را درنظر داشته باشیم که تنها توصیه ‌به انجام ورزش کارآیی لازم را ندارد بسیاری از افراد تمایل دارند، فعال باشند اما این کار برای آنها دشوار است زیرا تغییر رفتارها کاری بسیار سخت است، در این مطالعه ایده‌ی استفاده از گام شما به عنوان تجویز دارو در نظر گرفته شد.

 بیش از 350 نفر در این مطالعه که در آن 74 پزشک از بیمارستانهای سراسر مونترال دخیل بودند شرکت داشتند. از شرکت کنندگان خواسته شد یا تنها از داروهای معمول دیابت خود استفاده کنند و یا بر اساس نسخه‌ی پزشک از گام شمار و برنامه‌ی ورزشی برای کنترل بیماری خود استفاده نمایند.

این تحقیق به مدت یک سال بطول انجامید و در انتهای آن، میزان گامهای افراد گروه ورزش بطور متوسط 1200 قدم در روز بیشتر از شروع تحقیق بود، میزان قند خون و مقاومت به انسولین در این گروه که بطور معمول به پیاده‌روی روزانه‌ی خود ادامه می‌دادند، بهبود یافت.

 دکتر داسگوپتا می‌گوید: فعالیت بدنی ما غالباً در طول روز پراکنده است بنابراین اندازه‌گیری مسافتی که می‌پیماییم غالباً دشوار می باشد اما استفاده از گام  شمار تعیین میزان فعالیت بدنی روزانه‌ی شما را آسان‌تر می‌کند بخصوص برای افرادیکه  برای ورزش به باشگاه نمی‌روند، اگر ما از پزشکان بخواهیم که فعالیت فیزیکی را برای بیماران به عنوان یک روتین پزشکی تجویز نمایند، باید در دستورالعمل ‌های بهداشتی روش و شیوه‌ی تجویز آنرا بیان کنیم و این کاری است که در آینده‌ی نزدیک قرار است، انجام دهیم.

 نتایج این تحقیق در مجله‌ی Diabetes, Obesity, and Metabolism منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/step-count-prescriptions-could-improve-type-2-diabetes-heath-93408155.html